Zpráva veřejného ochránce práv za rok 2003 - část týkající se Garančního fondu
27. 04. 2004
Výplata náhrad z Garančního fondu obchodníků s cennými papíry
Veřejný ochránce práv se v rámci šetření řady podnětů setkal s nedokonalostí právní úpravy týkající se odškodňování klientů zkrachovalých obchodníků s cennými papíry. V této souvislosti veřejný ochránce práv shledal, že úprava vyplácení náhrad z Garančního fondu obchodníků s cennými papíry (dále jen „Fond“) trpí vážnými nedostatky. Vzhledem k tomu, že Fond nemá postavení správního úřadu, nemůže ochránce k odstranění zjištěných nedostatků učinit ničeho, než jejich existenci signalizovat v této zprávě.
Fond byl vytvořen na základě novely zákona č. 591/1992 Sb., o cenných papírech (dále jen „zákon o cenných papírech“), jejímž cílem byla harmonizace české právní úpravy s požadavky práva Evropské unie, a to směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/9/ES ze dne 3. března 1997 o systémech pro odškodnění investic.
Fond byl zřízen začátkem roku 2001 a zdrojem jeho majetku jsou zejména příspěvky od obchodníků s cennými papíry. Příspěvky do Fondu platí obchodníci s cennými papíry zpětně za předchozí kalendářní rok, a to na konci března běžného roku, poprvé takto získal první příspěvky k 31. 3. 2002. Výše příspěvků je však ve srovnání s částkou, kterou má Fond vyplatit poškozeným zákazníkům, naprosto nedostatečná. Několik měsíců po zřízení Garančního fondu, tedy v době, kdy nedisponoval v podstatě žádnými peněžními prostředky, se totiž několik obchodníků s cennými papíry dostalo do obtíží. Největším obchodníkem, který se ocitl v úpadku na začátku roku 2002 je společnost KTP Quantum, a. s. V případě této společnosti je odhadován počet poškozených klientů na 29 000 a celková výše jejich pohledávek činí cca 3,7 miliardy Kč.
Jelikož Fond nedisponuje dostatečným množstvím prostředků, kterými by mohl pokrýt nároky poškozených klientů, je v podstatě plně odkázán na návratnou finanční výpomoc státu, kterou má dle ustanovení § 81d odst. 3 zákona o cenných papírech stát poskytnout v případě, že prostředky Fondu nepostačují k vyplacení náhrad. Dle tohoto ustanovení má však stát povinnost poskytnout finanční výpomoc pouze ve výši 50 % potřebných finančních prostředků a 50 % si má Fond obstarat sám na finančním trhu. Návratná finanční výpomoc od státu byla Fondu poskytnuta na konci roku 2003. Fond má však problémy zajistit zbývajících 50 % potřebných prostředků na finančním trhu, protože peněžní ústavy sice jsou ochotny půjčit Fondu finanční prostředky, ale pouze za předpokladu, že se za tyto peníze zaručí stát. V současné době lze odhadovat, že Fond by státu splácel návratnou finanční výpomoc zhruba 300 let, neboť příjmy Fondu z příspěvků obchodníků s cennými papíry činily za rok 2002 celkem 5,7 mil. Kč, přičemž za rok 2003 lze předpokládat částku obdobnou.
Na základě ustanovení § 81c odst. 11 zákona o cenných papírech mají být nároky zákazníků obchodníka s cennými papíry vyplaceny nejpozději do 3 měsíců od ověření přihlášených nároků a stanovené částky nároku, nejpozději však do deseti měsíců od okamžiku, kdy došlo k písemnému oznámení Komise pro cenné papíry (nebo soudu) o tom, že obchodník není (a nebude) schopen plnit své závazky vůči svým zákazníkům. Desetiměsíční lhůta je však zejména v případě společnosti KTP Quantum, a. s., reálně nesplnitelná. Fond navíc nemůže vyplácet náhrady, pokud nemá jednotlivé pohledávky zákazníků řádně ověřeny. Podklady pro ověření pohledávek má dle ustanovení § 81c odst. 12 zákona o cenných papírech zajistit správce konkurzní podstaty (popř. likvidátor nebo představenstvo společnosti). V zákoně není řešena situace (zejména chybí jakýkoliv sankční či kontrolní mechanismus), kdy správce konkurzní podstaty Fondu z různých důvodů neposkytne podklady pro ověření pohledávek v přiměřené lhůtě tak, aby Fond sám mohl zahájit výplatu náhrad v zákonem stanovené lhůtě 10 měsíců. V tomto ohledu by bylo patrně nejvhodnější, aby Komise pro cenné papíry, jakožto orgán státního dozoru, mohla dle § 82 odst. 1 zákona o cenných papírech vykonávat státní dozor také nad výše uvedenou povinností stanovenou v zákoně o cenných papírech správci konkurzní podstaty (popř. likvidátorovi nebo představenstvu).
Veřejný ochránce práv se domnívá, že systém výplaty náhrad je z řady důvodů nefunkční a implementace výše uvedené evropské směrnice nebyla provedena příliš dokonale. Právní úprava vyplácení náhrad v zákoně o cenných papírech (§ 81a až 81e) se jeví jako nefunkční (minimálně v současné době, jak je zřejmé z postupu v případě zkrachovalého obchodníka KTP Quantum, a.s). Jelikož právní úprava poskytování náhrad musí respektovat požadavky stanovené evropským právem, mělo by co nejdříve dojít k řešení popsaného nepříznivého stavu včetně co nejrychlejšího vyplacení náhrad poškozených klientů. V opačném případě existuje reálná hrozba, že Česká republika může nést odpovědnost za to, že neplní závazky z uvedené směrnice.