1. Postup přihlášení nároku na náhradu
1.1. Přihláška nároku na náhradu
Vzorový formulář je k dispozici na webových stránkách Fondu, na vyžádání je možné formulář zaslat zákazníkovi na určenou adresu.
1.2. Jak přihlásit nárok na náhradu
- Vyplnit formulář pro přihlášení dle jednotlivých rubrik.
- Jestliže splňuje zákazník zákonné podmínky pro výplatu nároku, které jsou uvedeny ve formě čestného prohlášení na tomto formuláři, pak je třeba opatřit formulář úředně ověřeným podpisem a zaslat jej na adresu Fondu (uvedena v záhlaví formuláře).
- V případě nesrovnalostí uvedených údajů, po jejich porovnání s údaji správce konkurzní podstaty bude zákazník požádán o doložení dalších dokumentů (např. smlouva, která byla uzavřena s obchodníkem s cennými papíry, výpis ze Střediska cenných papírů, doložení poukázaných finančních prostředků na účet obchodníka, případně vyúčtování některých obchodů).
- V každém případě doporučujeme veškerou dokumentaci a korespondenci zákazníkům uschovat pro možné následné prokazování nároku.
2. Dokumentace
- Proč ověřovat smluvní dokumenty?
Pouze úředně ověřené dokumenty mají právní sílu originálu. Originály zůstávají u oprávněné osoby (klienta) pro její další potřebu. Upozorňujeme, že v případě, kdy oprávněná osoba zašle originály, nelze je zaslat zpět, a to z důvodu povinnosti Fondu archivovat podklady sloužící výplatě náhrady. Proč neověřují dokumentaci podle OP pracovníci Fondu?
Fond nemá oprávnění pro zhotovování úředně ověřených kopií. K těmto úkonům jsou zmocněny matriky obecních úřadů či notáři.Doporučujeme zasílat na Fond prosté kopie dokladů (výpis z účtu, pokladní doklad,…). Originály dokladů si klient ponechá pro další vymáhání své pohledávky za obchodníkem s cennými papíry v konkursním řízení a pro jeho vlastní potřebu.
Kde se ověřují doklady a kolik to stojí ?
Doklady se ověřují na notářství a na odd.matriky obecního úřadu. Cena za ověření je cca 35,- Kč u notáře, na obecním úřadu cca 30,- Kč za jednu stránku dokumentu nebo jeden ověřený podpis.Budou zákazníkovi uhrazeny náklady vydané za ověření dokumentace ?
Nikoliv, náklady si hradí oprávněná osoba sama.Bude potvrzen Fondem příjem došlé doporučené pošty?
Potvrzení o poslání zásilky oprávněnou osobou je podací lístek, který vydává pošta. Každá doporučená zásilka, která je předána poštou Fondu, je potvrzena záznamem o jejím převzetí. Fond vzhledem k počtu zásilek nemůže vydávat potvrzení každé oprávněné osobě o převzetí zásilky.Nahlášení změn (bydliště, jméno apod.) ?
Všechny změny nutno oznámit Fondu písemně na adresu Garanční fond obchodníků s cennými papíry, P.O. Box 787, 110 00 Praha 1.Může být zákazník zastoupen?Zastupovat oprávněnou osobu v procesu výplaty náhrad může advokát nebo také jiná osoba na základě úředně ověřené plné moci od oprávněné osoby s přesným popisem úkonů, ke kterému je dotyčný zmocněn.
Jakým způsobem zmocnit jinou osobu pro jednání s Fondem, příp. soudem ?
- identifikační údaje (jméno, příjmení, r.č., trvalé bydliště) zmocněnce i zmocnitele
- přesný popis úkonu, ke kterému se zmocňuje (např. pro jednání s Fondem, zaslání náhrady atd.)
- uvedení platnosti plné moci, zda je omezená „např. platnost do 30.6.2003“ nebo je neomezená
- nabytí účinnosti, „např. plná moc nabývá účinnost dnem podpisu“
- podpis
- úřední ověření podpisu notářem či matrikou
- plnou moc přijímám“: podpis zmocněnce Viz též kapitola formuláře
Lze zplnomocnění také zrušit?
Ano, ale oprávněná osoba musí vzít v úvahu skutečnost, že zrušení plné moci pro výběr náhrady může Fond technicky zajistit pouze v případě, že zrušení plné moci obdrží alespoň tři pracovní dny před dnem předáním seznamu plateb bance, která provádí platby. Zrušení plné moci musí obsahovat úředně ověřený podpis.
Plná moc musí obsahovat:
3. Výplaty
- Termín zahájení výplat?
Zahájení výplaty náhrad zákazníkům je uvedeno v oznámení Fondu k jednotlivým případům neschopnosti obchodníka s cennými papíry plnit své závazky vůči zákazníkům. Náhrada z Fondu musí být vyplacena do 3 měsíců ode dne ověření přihlášeného nároku a vypočtení výše náhrady. Česká národní banka může ve výjimečných případech na žádost Fondu prodloužit tuto lhůtu nejvýše o 3 měsíce. - Způsob výplaty?
Výplata náhrady je obvykle prováděna prostřednictvím výplatního místa, kterým je Česká spořitelna. O připravené výplatě budou klienti písemně informováni. Klienti mohou požádat výplatní místo o bezhotovostní převod. - Místo výplaty?
Místem výplaty je výplatní místo, při výplatě poštovní poukázkou je místem výplaty dodací pošta. - Jak je prováděn výpočet nárokované částky?
Náhrada za zákaznický majetek, který nebyl zákazníkovi vydán, je daná § 130 zák. č.256/2004 Sb.o podnikání na kapitálovém trhu. Částka je v hodnotě 90% nevydaného zákaznického majetku, nejvýše však do výše protihodnoty 20.000 EUR,- Kč.
Částka je vypočítávána z podkladů, které Fondu předložil statutární orgán obchodníka (nucený správce, konkurzní správce, likvidátor). - Jak byl určen základ pro výpočet náhrad za vklad?
Upraveno zákonem č. 256/2004 Sb.,o podnikání na kapitálovém trhu § 130, odst 7,8, 9. Pro výpočet náhrady z Fondu se sečtou hodnoty všech složek zákaznického majetku připadajícího na zákazníka a to ke dni, ke kterému Fond obdržel oznámení České národní banky o tom, že obchodník s cennými papíry není schopen plnit své závazky spočívající ve vydání majetku zákazníkům nebo o tom, že soud prohlásil konkurz na majetek obchodníka nebo vydal rozhodnutí, které má za důsledek, že zákazníci obchodníka se nemohou účinně domáhat vydání svého majetku.Náhrada se zákazníkovi vyplatí ve výši 90% hodnoty nevydaného zákaznického majetku, nejvýše se však vyplatí částka v korunách odpovídající 20 000 EUR. - Co bude se zbývající částkou, která po výplatě náhrady od Fondu chybí do celkové výše nevydaného zákaznického majetku?
Neuhrazená část zákaznického majetku zůstává jako pohledávka za obchodníkem s cennými papíry a zákazník ji může přihlásit jako pohledávku u konkurzního správce. - Jak dlouhá je promlčecí lhůta?
Dle § 131 odst. 2 zákona č. 256/2004 Sb.,o podnikání na kapitálovém trhu se právo zákazníka na plnění z Fondu se promlčí uplynutím 5 let ode dne splatnosti pohledávky zákazníka na vyplacení náhrady z Fondu. - Může o náhradu požádat Fond místo zákazníka jiná osoba?
Ano, pokud je tímto zákazníkem k potřebným úkonům řádně zmocněna úředně ověřenou plnou mocí. - Jaká je finanční situace Fondu?
Zdrojem majetku Fondu jsou příspěvky od obchodníků s cennými papíry, pokuty uložené obchodníkům s cennými papíry podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu, pokuty uložené investičním společnostem za porušení ustanovení týkajících se obhospodařování majetku zákazníků a výnosy z investování peněžních prostředků. Fond může také přijmout úvěr, návratnou finanční výpomoc či dotaci. V současné době je finanční situace Fondu stabilizovaná a Fond uhradil naprostou většinu svých závazků. - Platí přihláška do konkurzu současně jako přihláška Fondu a naopak?
Nikoli, řízení u Garančního fondu a konkurzní řízení jsou nezávislá a probíhají podle jiných předpisů a odpovědné instituce jsou jiné. Zejména lhůty pro přihlášky a výpočet nároku jsou zcela odlišné. Přihláška do fondu neplatí současně jako přihláška do konkurzu a naopak. Může zákazník přihlásit své pohledávky prostřednictvím Fondu u soudu?
Takový postup možný není. Konkurzní řízení je samostatný proces vedený soudem a probíhá nezávisle na činnosti Fondu.Je nutné podat přihlášku do konkurzního řízení?
Fond doporučuje uplatnit kromě přihlášky i přihlášku do konkurzního řízení a rovněž požádat o vydání zákaznického majetku.Jaké doklady předložit soudu?
Fotokopie veškerých dokladů (všechny smlouvy uzavřené s obchodníkem s cennými papíry, výpisy z účtu, doklad o poukázání finančních prostředků atd.) Přesné informace podá příslušný soud.Do jaké doby můžeme svoji pohledávku přihlásit do konkurzního řízení?
Individuálně upraveno vyhlašovaným usnesením soudu o prohlášení konkurzu. Nejpozději však do 2 měsíců po termínu prvního přezkumného jednání, který je vyhlášen soudem.Jak má zákazník postupovat v případě, že není v databázi od správce konkursní podstaty, popř. nesouhlasí s výší náhrady?
Prvotně se obrátit na SKP (nuceného správce, likvidátora). Kopii této reklamace zaslat na vědomí Fondu. V případě, že SKP odmítne spolupráci, doložit Fondu veškerou dostupnou dokumentaci včetně korespondence s SKP, se žádosti o posouzení. Je třeba očekávat delší časový horizont vyřízení takového případu.- Byl jsem klientem KTP Quantum. Žádost o odškodnění z Fondu jsem podal, ale zatím jsem žádnou náhradu neobdržel?
4. Konkurz
5. KTP Quantum
V takovém případě je pravděpodobné, že váš „Účet SÚSA“ obsahuje některé položky, u kterých dosud není jasné, zda a popřípadě v jakém rozsahu mají být Fondem hrazeny. Toto se týká zejména tzv. mimořádných smluvních pokut a vrácených výběrů. Jakmile bude u soudu o těchto případech rozhodnuto, Fond se bude rozhodnutím řídit.
6. Dědictví
Fondu stačí obyčejná kopie usnesení o dědictví. V usnesení musí být uvedena konkrétní pohledávka za bývalým obchodníkem s cennými papíry, popř. za Fondem a také její výše.“
7. Různé
Ano, zákazníci bývalých obchodníků s cennými papíry mohou kromě náhrady od Fondu získat prostředky i z dalších zdrojů:
- Z konkurzu (viz výše),
- náhradu škody od zodpovědných osob v občanskoprávním řízení a
- jako náhradu škody od zodpovědných osob v trestním řízení vedeném proti těmto osobám. Všechna tato řízení jsou nezávislá a zejména zdůrazňujeme, že se řídí různými lhůtami, jejichž nedodržení může být v některých případech nevratné (zejména u konkurzu) a proto doporučujeme věnovat těmto záležitostem dostatečnou pozornost. Dále musí zákazník se svým advokátem zvážit, zda jeho škoda je úměrná nákladům na zvažované řízení.
Poslední aktualizace dne 7.10.2009