Harmonizace - příprava nové směrnice
Hrozba tzv.harmonizace směrnic pro GFOCP i pro obchodníky s cennými papíry
s cílem posílit jednoduchým efektním způsobem jednak ochranu spotřebitelů a současně zajistit větší stabilitu finančního systému navrhli někteří evropští politici co nejrychleji sjednotit „ochranu klientů“ obchodníků s cennými papíry podle vzoru nově zvýšené ochrany klientů bank. Tyto scestné populistické nápady jsme již kritizovali již v dubnu 2009 v rámci ICS/EFDI, protože jsme byli upozorněni, že hrozí velmi rychlý legislativní proces, který je motivován čistě politicky – viz příloha č.1. Naše negativní stanovisko jsme zmínili ve výroční zprávě GFOCP za rok 2008 viz www.gfo.cz. Přes odpor odborné veřejnosti pokračovaly přípravy směrnice v EK i v roce 2010. V rámci pracovní skupiny ICS jsme vyjádřili svůj nesouhlas na jednání s EK v Bruselu v únoru 2010 – viz příloha č.2. Po jednání s kolegy ICS v létě 2010 jsme argumenty shrnuli v zápisu z jednání pracovní skupiny ICS v rámci EFDI 25.8.2010 viz příloha č.3.
V červenci 2010 svoje návrhy Evropská komise oficiálně zveřejnila viz http://ec.europa.eu/internal_market/securities/docs/isd/dir-97-9/proposal-modification_cs.pdf
Na tento text reagujeme tabulkou - příloha č. 4 a komentářem - příloha 5. Z tohoto našeho rozboru je zřejmé, že bez zásadních úprav by návrh EK znamenal ohrožení existence celého odvětví obchodníků s cennými papíry včetně všech navazujících institucí – tj.burz, depozitářů atd. V České republice jde z velké části o dceřiné firmy bank, což by znamenalo zvýšení nestability finančního systému – pravý opak zamýšleného cíle.
Nebezpečí návrhu EK spočívá v tom, že vychází z ignorování dopadu návrhů na odvětví, jehož se týká. Spočítat tyto dopady není jednoduché, protože ve většině členských zemí EU taková data nikdo neshromažďoval - zatím nebyla potřeba. Chybí tak zejména data pro standardní ukazatel všech pojišťoven - objem pojištěného zákaznického majetku a z něj počítaný ukazatel pojistného krytí.
Velice zjednodušené kalkulace dopadů na garanční fond vycházející např. z toho, že se má zvýšit limit náhrady z 20.000 na 50.000 EUR, tj. zvýšení 2.5krát. Bez údaje, kolik klientů má majetek větší a kolik větší než daný limit, bez znalosti, kolik klientů nemá na náhradu nárok je takový odhad nepoužitelný.
Také data o objemu celkového majetku ve správě dnešních OCP, která jsme získali od ČNB jsou zjevně nepoužitelná: Zatímco AKAT (Ing. Urban) odhaduje zák.majetek dnešních OCP na 100 mld.Kč, dle ČNB k 30.9.2009 byl objem zák.majetku z neznámých důvodů řádově vyšší, bez rozlišení dle druhu investiční služby: OCP banky + ne-banky 1 835 253 mil., z toho banky 978 979, zbytek ne-banky.
Proto je cenný přiložený odhad v přílohách 4 a 5. Vychází z úkolu nové směrnice vytvořit rezervní fond ve výši 0,5% majetku ve správě (AUM). Pro tento výpočet existují alespoň základní data a navíc ukazuje extrémní dopady nové směrnice.
EK se však zatím o ekonomické kalkulace nezajímá. Nejen, že se o výpočet dopadů svého návrhu sama nepokouší, ale její úředníci ignorují názory odborníků z evropských finančních asociací. Je proto na místě zamyslet se, jak předpokládané škodě zabránit.
21.9.2010
GFOCP
- 1. EK - duben 2009 - Připomínky k 979EU [HARM1.DOC]
- 2. Brusel 9.2.2010 [HARM2.doc]
- 3. Jednání ICS v Londýně [HARM3.doc]
- 4. Tabulka - nové příspěvky ICS 2010 [HARM4.xls]
- 5. komentář - výpočet 0,5% [HARM5.doc]